NAVIGATIE

Verklaring van applet

Terug naar Virtueel Practicum Lokaal

Contact

Auteur:
Klaus Wetzstein

Nederlandse bewerking:
Henk Russeler

Laatste keer aangepast:

Tweetaktmotor

Bij verbrandingsmotoren wordt de chemische energie voor een deel omgezet in arbeid. Naast de viertaktmotor, wordt de tweetaktmotor gebruikt bromfietsen, grasmaaiers etc. Tegenwoordig wordt de tweetakt motor gebruikt op bosmaaiers, kettingzagen en bromfietsen. Iedere keer dat de piston (zuiger) naar boven gaat, ontbrandt het brandstofmengsel. Er zijn geen kleppen zodat de motor kleiner is dan een viertaktmotor. Het is nodig een mengsel van brandstof en olie te gebruiken om de zuiger te smeren. Het principe van de tweetaktmotor:
1e slag Doordat het brandstofmengsel van lucht en brandstof boven de zuiger wordt ontstoken, zal deze naar beneden gaan en de krukas laten draaien.
Tegelijkertijd wordt de inlaat afgesloten door de zuiger.
Kort voor de zuiger het laagste punt bereikt gaat de uitlaat open.
De verbrandingsgassen stromen naar buiten en even later stroomt het nieuwe mengsel lucht en brandstof naar binnen.
2e slag De zuiger beweegt naar boven.
De uitlaat wordt gesloten en het mengsel in de cilinder wordt weer samengeperst.
Tegelijkertijd wordt het nieuwe mengsel onder de zuiger aangevoerd.
De op en neer gaande beweging wordt door de zuigerstang (drijfstang) en de krukas omgezet in een draaiende beweging.